Trams in Bordeaux, voorbeeld voor elke stad

Onlangs zijn we naar Bordeaux gegaan. De stad heeft het centrum de afgelopen jaren flink aangepakt. Het waterfront is geweldig, de straten zijn er prachtig uit, en onder de vele schone dingen was er ook nog de tram te bewonderen.

Sinds onze fascinatie voor trams vanwege Utrechtse projecten flink is aangewakkerd, werd het smullen om een tram op zo’n ontspannen manier in een stad ingepast te zien. Ik pleit er voor de Nederlandse kwaliteitsnorm voor trams op te schroeven naar het ‘Niveau Bordeaux’.

Een aantal specifieke ingrepen dragen bij tot het succes van de tram in Bordeaux. Wellicht  nuttig voor de Nederlandse situatie.

Om te beginnen zijn er in het centrum geen bovenleidingen. Op een of andere manier is het gelukt de stroomtoevoer via de rails te regelen. En nee, je kunt er veilig op lopen. Nergens in de stad trof je geëlektrocuteerde duiven of skateboarders aan.

Het effect van de ontbrekende bovenleiding is dat het straatbeeld een stuk rustiger wordt. Als de tram er niet rijdt is de visuele impact van het tramtracé minimaal. In het straatbeeld is er een minimum aan verwijzingen naar de infrastructuur. Hierdoor hebben (winkel)straten het karakter van een voetgangersgebied behouden.

Langs de rivier is de tram ingepast in een groen grasdek. Dit verzacht de aanwezigheid van de tram. De tram krijgt iets van een gazon (helemaal zonder de bovenleiding). Het oogst als een normale rustige (alhoewel enigszins brede) straat.

De tram is erg wendbaar. Hierdoor kan ze zich in smalle bochten wringen en is makkelijker om de tram in de binnenstedelijke structuren in te passen.

Daarnaast zijn de trams erg ruim. Ze zijn lang, breed en hoog. Dit verhoogt het gevoel van reiscomfort. Mensen zijn sneller geneigd om te kiezen voor het openbaar vervoer wanneer dat comfortabel kan.

In Nederland zijn we zo voorzichtig met de tram dat we vaak verkeersborden, paaltjes en lichten moeten plaatsen. Door al deze faciliteiten benadruk je de impact van de tram op de openbare ruimte. De tram wordt een steeds zwaarder stuk infrastructuur in plaats van een ontspannen stedelijk vervoerssysteem.

In tegenstelling tot de tram in bijvoorbeeld Rotterdam produceert de tram in Bordeaux weinig lawaai. En doel ik niet op de motor maar op de waarschuwingsbellen. In Rotterdam is de bel van de tram vrij luid en al van een flinke afstand te horen. Hierdoor hoor je de bel eigenlijk te vaak en raak je afgestompt op het geluid. Het overmatig toepassen van het getingel zorgt er voor dat je op den duur minder oplet, maar vooral dat het (onnodige) geluidsoverlast wordt.

De tram ligt ontspannen in het straatprofiel. Mensen storen zich er niet aan de aanwezigheid van de tram. Van een ‘moordenaar’, zoals de tram in Nederland wel eens wordt genoemd, is geen sprake.

Meer informatie is te vinden op:

Over hkblabla

HKB stedenbouwkundigen werkt al meer dan 65 jaar aan de leefomgeving van mens, dier en plant. Stedenbouw en landschap zijn onze kerndisciplines. Wij kunnen en willen een rol spelen in de initiatie-, de ontwerp- en realisatiefase. Wij werken graag aan plannen die haalbaar zijn vanuit maatschappelijk oogpunt, voor de markt en voor de wet- en regelgever. Daarom hebben wij naast ontwerpers, planologen, juristen en onderzoekers in huis en hebben we directe relaties met planeconomen en procesadviseurs. Maar, het moet ook mooi worden en vooral blijven!
Dit bericht werd geplaatst in Opgevallen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s